Lite telefonvett och etikett tack!

NoneFunderar lite på vad som gör det så svårt för en del människor att vara trevliga i telefonen, när dom talar med en växeltelefonist eller någon annan person! Är det för det att dom inte känner vederbörande och därför inte har någon anledning att vara trevlig? Eller kan det vara så att man inte ORKAR vara trevlig? Tänkte ge er lite enkla råd på vad som uppskattas i den andra sidan luren...

  1. Säg alltid "hej", "god morgon", "god dag" eller liknande. Det låter mycket trevligare än: "Koppla mig till Anders Andersson".
  2. Tugga gärna färdigt maten innan du ringer. Tugga INTE tuggummi eller knäckebröd i mitt öra...TACK!
  3. Skrik inte på mig om din handläggare inte finns på plats. Jag förstår att du blir frustrerad om du inte fått tag på vederbörande på över 2 veckor, men jag lovar ... det är inte jag som kidnappat honom!
  4. Var förberedd! Ha gärna papper och penna till hands när du ber om ett telefonnummer. Det blir lite tokigt när jag ser kön växa för att du springer runt och letar papper eller en penna som fungerar.
  5. Det låter sååå illa i mitt öra om du knappar in ett telefonnummer i den mobil du ringer ifrån.
  6. Det låter underbart trevligt om du avslutar med ett "tack för hjälpen", "ha en trevlig dag" eller likande. Det värmer mer än du kan ana!
  7. Det där var några goda råd i all vänlighet, användbara och trevliga och nyttiga för alla ...
  8. Just det här med att kunna vara trevlig är väl inte så svårt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0