Färgernas betydelse

image92

Har ni tänkt på detta - om jag tänker på gult - då tänker jag på solen, maskrosorna, tussilagon i vårbacken, påsken. Om jag sen tänker på blått - då tänker jag vatten, himmel. Rosa färg ger mig en tanke på en gris, romantik,  sött. Grönt - ja då tänker jag förstås på gräs, träd, växter, skog. Grått - då får jag tankar av disigt väder, dimma. Svart - då blir det mörker, sorg. Rött för tankarna till julen, till en röd liten stuga i skogsbrynet, tomten, rosor.

Tänk vad färger betyder mycket - färgerna sätter fantasin i rörelse, tankarna flödar fritt där uppe, men hur blir det för människor som inte någonsin har sett med sina ögon - dom som alltid varit blinda. Dom har ju ingenting av referera till - dom kan ju inte koppla ihop färger med saker och ting. Det är väldigt svårt att kunna förstå - hur dom tänker och "ser" färger och saker man pratar om. Det är med känseln i sina fingrar dom ser antar jag!

Jag är glad att jag kan se, att kunna se "alltet" som finns, att kunna se färger är så otroligt vackert, det skapar ju ett annat sorts perspektiv än om man bara såg allt i gråa nyanser, som faktiskt en del människor gör! Var tacksam för din syn - den som ger dig så mycket - vackert och gudomligt skönt - att få kunna vila sina ögon på naturen eller ett nyfött barn - vilken gåva här i livet! Tack ... nån! Jag ser ...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0