Idag firas nationaldagen i Sverige

Idag är det verkligen blå-gula färger som lyser mot sommarhimlen överallt. Svenska flaggan hissas över nejden och vi sjunger Du gamla Du fria Du fjällhöga nord ...

I min stad firas nationaldagen i Badhusparken - med allehanda "upptåg och sånger" ... brukar vara mycket folk förstås. Firandet börjar klockan 11.

Vi i Sverige har ju inte samma tradition att fira nationaldagen - som Norge har. Där firas den verkligen ordentligt och med ett stort hjärta också.

Igår var det skolavslutning och alla barnen var finklädda förstås. Vi bor alldeles intill en skola med lågstadieklasser - så vi hörde när dom sjöng sina sommarsånger - där vi satt på våran altan. Och vi kunde se barnen och föräldrarna där utanför skolan - skolavslutningen hölls alltså utomhus som alltid. Och igår var det ju verkligen också sommarväder, vi hade som varmast +27 grader och strålande sol, supervarmt och kvavt - det gick inte att vara på våran altan till slut - det var alldeles för varmt - vi fick gå på framsidan där det var skugga - samma för våra grannar - dom satt också i skuggan.

Men idag är det mulet och blåsigt och bara +15 grader - kontraster eller hur!

Igår mådde jag inte så där bra av min förkylning ... var jättetrött och hängig, tog ändå tidigt igår morse och rensade ett av dom större landen jag hade kvar att rensa - så nu är då det gjort. Sen gjorde jag inget mera än läste och sov.

I tisdags var det ju också studentbalen på Piteå Havsbad och på Stadshotellet ... var inte och kollade i år - brukar åka och se alla tjusiga paren och bilarna ... då vädras gamla åk - det är allt från hästskjutsar till amerikanare - ett år var det ett par som åkte brandbil! Urläckert är det att kolla på balparen - dom är alla så vackra och förväntansfulla!!

Satt ingenting igår vid datorn - orkade inte ... antar att många av bloggarna inte ger sig tid att sitta inne när solen lyser som den gör i Sverige!

Nu får jag önska alla en bra nationaldag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0